hoe kan ik zien of ik nog groei ??

ik ben een meisje van net 15 en ik ben 155cm klein, genetisch gezien zou ik ong 1,70 worden, ik vind het niet erg om klein te zijn maar ik vraag het me wel af :)

Toegevoegd na 4 minuten:
@Greenblue hahaha dat doe ik al maar ik groei niet echt zeg maar ik ben in de laatste 2enhalf jaar 1 cm gegroeid ofz, maar ik hoorde iets over als je middelvinger nog dik is dat je nog groeit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt inderdaad

Het beste antwoord

De meeste meisjes groeien ongeveer tot hun 18e.
Het kan zomaar gebeuren dat je vanaf je 16e tot je 18e een groeispurt krijgt en dat je zomaar 10 cm. groeit.

En dat je na je menstruatie niet meer groeit is een fabeltje, de meeste meisjes groeien dan gewoon nog een stukje door.

Maar...aan niemand vertellen hoor, ik ben maar 1.56m. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe je dat kan zien pak een meetlat plak die tegen een deur meet je op doe het een maand later nog eens en Tada! Misschien ben je gegroeid of niet. Je hoef natuurlijk niet elke maand te groeien dus hou even vol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de beste methode is om een pen/stift te pakken en op je tenen te gaan staan een dan zo hoog mogelijk een streep trekken op een muur. Herhaal dit net zo vaak als je wilt. Vergeet niet om een datum erbij te zetten en de zelfde pen/stift te gebruiken. En... je schoenen en sokken uitdoen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult moeten wachten dan merk je het vanzelf. ;) Zelf werd ik pas na m'n 16de langer. Toen ik 14 á 15 was, was ik 1.55. Nu ben ik 1.69(18 jaar). Er was een periode waar ik heel hard ging. Nu merk ik niet meer dat ik snel groei.

Dat je na je menstruatie niet meer groeit is (zoals al eerder gezegd) echt onzin en geldt zeker niet voor iedereen. Je groeit tot je 21e(de ene wat meer dan de andere).

Veel plezier met groeien. ;-)

En als je wel wat kleiner blijft; who cares? Ik vind het wel wat schattigs hebben. Kleine mensen zijn wat knuffelbaarder. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nog van toen ik jong was ik last had van groeipijnen, ze hadden een bottenscan gemaakt en zagen dat ik nog vrij veel moest groeien. Dit kan een methode zijn, maar ik denk dat je misschien een geldig medisch reden moet hebben voor een scan. Als je er echt meezit kun je het altijd aan je huisarts vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt ongerust bent, kun je je huisarts vragen je door te verwijzen naar een endocrinoloog. Dat is een arts die gespecialiseerd is in hormonen en hoe ze werken, en die kan röntgenfoto's maken van bepaalde gewrichten, om te kijken hoe het met je groeischijven daar zit. Op basis daarvan kan berekend worden hoe lang je ongeveer zult worden, met een foutmarge van pakweg 5 cm (langer of korter).
Toen ik 11 was werd mijn (kleine) moeder panisch omdat ik wel erg snel groeide - en ik ben een adoptiekind, er was niets bekend over de lengte van mijn ouders. Na onderzoek werd voorspeld dat ik ongeveer 1.80 zou worden, ik werd 1.86. (Inmiddels weet ik dat beide biologische ouders 1.80 zijn.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Ik vind die lengte prettig, ik kijk vaak over de massa heen ;-)
Je mag wel wat van m'n breedte hebben :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik strijd al járen voor vetdonatie, je zou dat spul toch moeten kunnen gebruiken voor mensen die grotere borsten willen, heupen, billen, bollere wangen...
Maar ja, het schijnt nog niet erg te lukken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik BEN een vetoverschot ;p
ik zou toch zeggen als je al menstrueert is de grootste groei er echt uit, ik ben ik de 2 jaar daarvoor, 6 en resp 10 cm gegroeid en daarna in totaal nog 2 cm in totaal.
Het is ook een algemeen erkende theorie want meisjes die erg klein zijn en waarvan wordt verwacht dat zo jong gaan menstrueren kunnen evt worden behandeld om dit een beetje uit te stellen.

Dat je zeker weet dat je 1,70 m zou worden vraag ik me af, voor onze kinderen doen ze alleen aan schattingen met een minimum en een maximum (gebaseerd op onze lengtes ) maar tussen beide zit een verschil van meer dan 10 cm dus dat is vrij breed.

zie de link daarin hebben ze het over een spreiding van 9 cm
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
je hoort mij niet beweren dat NIEMAND nog groeit het is alleen zo dat de MEESTE meisjes de grootste groei achter de rug hebben dan. Op elke stelling is wel een uitzondering, jij boft